Turystyka Gniezno
Powrót

„Tu powstała Polska - promocja kulturowego produktu turystycznego Powiatu Gnieźnieńskiego, wizerunkowego produktu Wielkopolski


  


„Tu powstała Polska - promocja kulturowego produktu turystycznego
Powiatu Gnieźnieńskiego, wizerunkowego produktu Wielkopolski"


Numer projektu: WND-RPWP.06.01.02-30-007/10

Okres realizacji:
styczeń 2011 – październik 2013


Wartość projektu:
1 055 739,17 zł

Dofinansowanie projektu:
897 378,29 zł

W ramach projektu zostały przeprowadzone następujące działania:

  1. Spot i film promocyjny
  2. Emisja spotu w TVP regionalnych
  3. Nawigacja turystyczna GPS
  4. Outdoor
  5. Foldery promocyjne (10 szt. w pakiecie)
  6. Kultura Piastów dla dzieci – 4 książki i 4 plakaty
  7. Strona www.tupowstalapolska.pl
  8. Upominki promocyjne
     
  1. Spot i film promocyjny: w ramach zadania został wykonany 6,5 min. film promocyjno – reklamowy oraz 30 s. spot reklamowy dt. produktu „Tu powstała Polska”. W filmie wykorzystano dwóch aktorów, odgrywających parę młodych ludzi (Jola i Wojtek), którzy postanowili przyjechać do Gniezna i do najbliższej okolicy dotknąć historii i miło spędzić czas. Cechą wzbogacającą narrację jest specjalnie przygotowana animacja rysunkowa. Film i spot zostały przygotowane w języku polskim, angielskim i niemieckim (poza projektem również i w języku rosyjskim). Wersje obcojęzyczne zostały zrealizowane przez profesjonalnych tzw. native speaker’ów. Nagrania filmowe zostały przygotowane w formacie HD. Muzyka wykorzystana do produkcji filmu i spotu pochodzi z bazy na licencji Royality Free. Film i spot można obejrzeć na www.tupowstalapolska.pl.
    30 sekundowy spot został przygotowany specjalnie z myślą o jego emisji w telewizjach regionalnych, o czym mowa w pkt. 2.2.
     
  2. Emisja spotu w 6 TV regionalnych: w dniach od 5 do 18 czerwca 2012 r. przeprowadzona została reklamowa kampania telewizyjna. Nagrany rok wcześniej spot, emitowany był na antenie regionalnych oddziałów Telewizji Polskiej.
    W ramach 16 ośrodków regionalnych Telewizji Polskiej wybrano 6 kluczowych pasm regionalnych: TVP Gdańsk, TVP Kraków, TVP Łódź, TVP Poznań, TVP Warszawa oraz TVP Wrocław. Film emitowany był codziennie w dwóch pasmach antenowych: między 17:30 a 18:30 oraz 21:45 a 22:06. Łącznie obejrzało go ponad pół miliona osób.
     
  3. Nawigacja turystyczna GPS: w ramach zadania stworzono opis przebiegu istniejących już w rzeczywistości tras turystycznych (ok. 500 km) na obszarze Powiatu Gnieźnieńskiego. Atrakcje turystyczne znajdujące się na trasach turystycznych zostały opatrzone szczegółowymi komunikatami głosowymi (100 komunikatów w języku polskim, w tym 20 w języku angielskim). Dodatkowo została stworzona możliwość odtwarzania głosowych krajoznawczych komunikatów w trybie „lokalizuj”. Treści zostały nagrane w profesjonalnym studiu nagrań i odczytane przez odpowiednio dobranego lektora. Czas trwania jednego komunikatu głosowego waha się od 60 do 120 sekund. Krajoznawcze komunikaty głosowe są ciekawą, kierowaną do szerokiego grona odbiorców i zamkniętą „wypowiedzią przewodnicką”, która jest zrozumiała także wtedy, gdy jest wyizolowana z kontekstu innych miejsc (tryb „lokalizuj”).

    Powstałe treści komunikatów zostały również wykorzystane na stronie www.tupowstalapolska.pl w dziale: Interaktywna mapa / atrakcje turystyczne. Sama aplikacja jest dostępna do darmowego pobrania ze strony www.tupowstalapolska.pl
     
  4. Przeprowadzenie akcji billboardowej (outdoor): w trakcie trwającej od 1.04.2012 do 30.09.2012r. kampanii, wielkopowierzchniowe reklamy umieszczone zostały na drogach wyjazdowych z Gdańska, Wrocławia i Łodzi. O wyborze dwóch pierwszych miast zdecydował przede wszystkim fakt rozgrywania tam turnieju Euro 2012. Łódź okazała się natomiast wyjątkowo korzystnym miejscem, ze względu na położenie w linii prostej pomiędzy Poznaniem a Warszawą oraz duże zainteresowanie mieszkańców województwa łódzkiego przyjazdami do Wielkopolski. Każdy z wykorzystanych nośników miał wymiary 6 x 3 m, a w ramach podpisanej umowy Wykonawca zobowiązywał się między innymi do sprawowania stałej kontroli, dzięki czemu plakaty utrzymywane były w czystości i dobrym stanie technicznym. Według przeprowadzonych podczas realizacji kampanii badań, łączna ilość kontaktów wzrokowych z nośnikami wyniosła ponad 74 miliony! Wielkość ta zaskoczyła samych autorów projektu, ponieważ planowane wskaźniki wynosiły mniej niż 10 milionów. Tymczasem ilość kontaktów wzrokowych (realnych wobec tych prognozowanych) przekroczyła 700%.
     
  5. Foldery promocyjne: stanowią one podstawowe narzędzie promocji każdej instytucji. Tematyka folderów została tak pomyślana, aby wszystkie 10 szt. tworzyły ze sobą spójną całość. Z dużą starannością został dokonany wybór firmy tłumaczeniowej, w celu zagwarantowania jak najwyższej jakości folderów obcojęzycznych.

    Tematyka folderów przedstawia się następująco:
    1. Powiat Gniezno - Tu powstała Polska
    2. Szlak Piastowski
    3. Podróż retro Gnieźnieńską Kolejką Wąskotorową
    4. Mity i Legendy
    5. Rowerem
    6. W siodle
    7. Na wodzie
    8. Droga św. Jakuba w powiecie gnieźnieńskim
    9. Perły architektury
    10. Ciekawostki

    Wszystkie foldery zawierają pewne elementy wspólne – między innymi hasło nawiązujące do tytułu przedmiotowego markowego produktu Wielkopolski. Część tekstów przygotowana została przez pana Jacka Wrzesińskiego – byłego Prezesa Organizacji Turystycznej Szlak Piastowski, która w całym projekcie pełniła rolę partnera beneficjenta. Reszta jest autorstwem zaprzyjaźnionych pasjonatów oraz pracowników Wydziału Promocji i Rozwoju. Wykorzystane zdjęcia pochodzą natomiast w większości ze zbiorów Starostwa Powiatowego w Gnieźnie.

    W sumie zostało wydrukowanych ponad 200 tys. szt. 10 rodzajów folderów, w wersjach językowych: polskiej, angielskiej, niemieckiej oraz wybrane pozycje w wersji francuskiej, hiszpańskiej i rosyjskiej. Część nakładu (3 tys. szt. z każdego rodzaju folderu) została spakowana do specjalnie wykrojonego pod format folderów pudełka.

    Ciekawostką jest fakt, że wszystkie wersje językowe w/w folderów w formacie e-book są dostępne na stronie www.tupowstalapolska.pl w dziale: Do pobrania.
     
  6. Kultura Piastów dla dzieci (plakaty + książki): w połowie września 2012 roku gnieźnieńskie starostwo przekazało do kuratoriów oświaty w całej Polsce 60 tys. plakatów edukacyjnych przedstawiających początki państwa polskiego. Zgodnie z założeniami, każda szkoła podstawowa w Polsce miała otrzymać w prezencie od Powiatu Gniezno zestaw czterech plakatów edukacyjnych do nauki historii.

    O tym, że było to przedsięwzięcie unikatowe w skali kraju świadczą już same liczby - 60 tys. sztuk plakatów to inaczej:
    • 9 ton plakatów na 20 europaletach
    • 2400 szt. kartonów po 25 szt. plakatów w każdym
    • 300 szt. kartonów zbiorczych po 8 kartonów w każdym

    Akcją plakatową gnieźnieńskiego samorządu powiatowego zainteresowało się wiele mediów ogólnopolskich, w tym m.in. Polska Agencja Prasowa, Onet.pl, Wirtualna Polska.pl, portal samorządowy.pl i in.

    Plakaty przed wysyłką zostały przepakowane przez pracowników Wydziału Promocji i Rozwoju gnieźnieńskiego starostwa z europalet do kartonów zbiorczych. Samo przepakowanie zajęło kilka dni. Oprócz siedzib głównych kuratoriów, zgodnie z wolą kuratorów, plakaty zostały przesłane do poszczególnych delegatur w każdym województwie. Z uwagi na objętość i uwarunkowania logistyczne plakaty przez okres kilku miesięcy (od momentu wydruku do wysyłki) zostały zmagazynowane w jednym z hangarów Powiatowego Zarządu Dróg (dzięki uprzejmości dyrektora PZD).

    Doceniając pomoc i zaangażowanie kuratorów w dystrybucji plakatów, Starosta Dariusz Pilak przekazał każdemu z nich zestaw oprawionych plakatów, jako namacalny przykład tego, w jaki sposób plakaty można potraktować, aby stanowiły materiał dydaktyczny do nauki historii przez wiele lat. Kolejnym etapem realizacji niniejszego zadania była informacyjna akcja e-mailingowa gnieźnieńskiego starostwa do wszystkich szkół podstawowych w Polsce.

    Plakaty powstały w ramach zadania w projekcie pn. ‘Kultura Piastów dla dzieci’, które to polegało na przygotowaniu zestawu 4 rodzajów książek dla dzieci oraz przygotowaniu kompletu 4 rodzajów plakatów edukacyjnych spójnych tematycznie z książkami:
    1. Zjazd Gnieźnieński i pierwsza koronacja
    2. Piastowska architektura monumentalna
    3. Życie w grodzie
    4. Pancerni i tarczownicy

    Autorem plakatów (zarówno w zakresie opracowania tekstów, jak i wykonania rysunków) był gnieźnieński artysta plastyk Jarosław Gryguć. Nadzór merytoryczny w zakresie odbioru wykonanych prac, sprawowała kilkuosobowa komisja w składzie: dr Robert Andrzejewski, Wicestarosta Gnieźnieński; Jacek Wrzesiński, kierownik grodu w Grzybowie/Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy, Przewodniczący Organizacji Turystycznej Szlak Piastowski; Tomasz Janiak, archeolog, pracownik Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie; Agnieszka Rzempała – Chmielewska, kierownik projektu, Dyrektor Wydziału Promocji i Rozwoju oraz Aleksandra Kuźniak, Dyrektor Wydziału Oświaty, Kultury i Sportu. Plakaty otrzymały również pozytywną recenzję uznanego mediewisty, prof. dr hab. Andrzeja Wyrwy, Dyrektora Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy.

    Prawdopodobnie w roku 2014 zostanie przeprowadzona jeszcze jedna akcja wysyłkowa plakatów. Aktualnie we współpracy z Narodowym Centrum Kultury Pan Jarosław Gryguć przygotowuje piąty tom z serii ‘Kultura Piastów dla dzieci’ całkowicie poświęcony Chrztu Polski. Wydanie niniejszej książki ma związek z przypadającą niebawem 1050 – tą rocznicą chrztu. Planuje się, że piąty plakat w serii zostanie przekazany nie tylko do szkół podstawowych, ale również do gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjanych. Zadanie to ma być także realizowane we współpracy z Narodowym Centrum Kultury.
     
  7. Przebudowa portalu internetowego www.tupowstalapolska.pl: w ramach realizowanego zadania został przebudowany portal turystyczny www.turystyka.powiat-gniezno.pl, który aktualnie funkcjonuje pod adresem www.tupowstalapolska.pl. Mottem przewodnim portalu są początki państwa polskiego, a przy jego projektowaniu duży nacisk postawiony został na to, by szata graficzna współgrała ze zrealizowaną akcją billbordową oraz kampanią telewizyjną. Sporo uwagi zostało poświecone także praktycznym informacjom na temat atrakcji turystycznych, zakwaterowania, obsługi turystycznej itp. Zdecydowanie przyjaznym narzędziem dla odwiedzających stronę jest interaktywna mapa z możliwością lokalizacji na niej poszczególnych obiektów turystycznych oraz cyfrowe wersje folderów promocyjnych. W porównaniu do poprzedniej wersji, portal został zdecydowanie wzbogacony pod względem graficznym – przede wszystkim znalazła się na nim duża ilość materiału zdjęciowego, w tym wiele panoram.

    Ciekawostką jest również fakt, że w ramach przebudowy strony został stworzony specjalny przewodnik DVD po Szlaku Piastowskim, który powstawał równocześnie z dokonywanymi zmianami na szlaku, w wyniku prac restytucyjnych podjętych przez Radę Programowo – Naukową ds. Szlaku Piastowskiego. Przewodnik można znaleźć w dziale: Szlak Piastowski oraz Do pobrania.

    Warto nadmienić, że poprzednia, funkcjonująca od 2007 roku strona, powstała również dzięki środkom unijnym w ramach projektu realizowanego przez Powiat Gnieźnieński w latach 2006-2007 ze środków ZPORR.
     
  8. Upominki promocyjne: Uzupełnieniem materiałów promocyjnych jest zestaw upominków promocyjnych, takich jak:
    1. talie kart do gry ( 5.000 szt.)
    2. zestaw widokówek (1.500 szt.)
    3. zakładki do książek (40.000 szt., tj. 5 rodzajów po 8 tys. szt.)
    4. kubki (1.000 szt.)
    5. t-shirt (1.000 szt.)
    6. długopisy (5.000 szt.)
    7. torby papierowe (2.500 szt.)

    Wybór kategorii upominków uwzględnił ideę jak najszerszego zakresu promocji produktu „Tu powstała Polska”, poprzez przekazanie jak największej ilości treści merytorycznych związanych z Powiatem Gniezno.


Serdeczne podziękowania dla osób i podmiotów zaangażowanych i wspomagających Wydział Promocji i Rozwoju przy realizacji projektu. Szczególne podziękowania należą się wszystkim autorom tekstów i zdjęć w ramach serii 10 folderów promocyjnych, których wiedza i niejednokrotnie pasja przyczyniły się do wysokiej jakości edytorskiej wszystkich publikacji, tym bardziej, że podjęty wysiłek był wyrazem społecznego zaangażowania.

Foldery promocyjne:
Projekt graficzny:
Wydawnictwo Popularnonaukowe Plinta z Gniezna
Wykonanie:
Wydawnictwo Tekst Sp. z o.o. z Bydgoszczy
Teksty:
J. Wrzesiński; P. Góralczyk; K. Modrzejewski; P. Szubert; K.
Soberski; M. Nitecka ; M.Wrzesiński; D. Kryszak; A. Kaliski

Zdjęcia:
Archiwum Starostwa Powiatowego w Gnieźnie; J. Gryguć; M. Jóźwikowska; T. Krzysztofik; J. Wrzesiński; P. Góralczyk; www.fotobueno.pl; M. Szuta; P. Ziółkowski; D. Żyro; O.T. Szlak Piastowski; CIT Kalisz; LOT Marina; Gród Pobiedziska; J. Malinowski; Muzeum Archeologiczne w Poznaniu; Muzeum Pierwszych Piastów na Lednicy; Grupa Comes; J. Andrzejewski; P. Bąkowski; M. Wrzesiński; E. Krysztofiak; M. Walery; Archiwum Urzędu Gminy i Miasta Witkowo; K. Soberski; Archiwum Wydawnictwa Tekst; Archiwum Funkayak; K. Wengerek; L. Perek; N. Chmielewska; A. Zabiszak; Archiwum Stowarzyszenia Garnizon Gniezno; Archiwum Stajnia pod Wierzbami; Archiwum UKS Master; Archiwum UKS Kłusak; Archiwum UMiG Trzemeszno; M. Niedzielny; Archiwum Wspólnoty Lednica 2000; Kronika Kombinatu Żydowo; Archiwum Archidiecezjalne w Gnieźnie; ks. M. Sołomieniuk; Archiwum Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie; Archiwum GSSL im. Ludwika Szajdy ; D. Kryszak; A. Kaliski

Zestaw 4 rodzajów plakatów edukacyjnych oraz książek dla dzieci
Projekt graficzny:
Jarosław Gryguć
Wykonanie:
Zakład Poligraficzny „PAW-DRUK” Sp. z o.o. z Poznania
Konsultacje naukowe:
dr Robert Andrzejewski
Tomasz Janiak
Jacek Wrzesiński
Konsultacja językowa:
Aleksandra Kuźniak

Tłumaczenia tekstów folderów:
Berlineo Centrum Obsługi Językowej z Poznania

Kolportaż plakatów edukacyjnych:
General Logistics Systems Poland Sp. z o.o. z Gołuchowa

Przeprowadzenia akcji mailingowej:
Firma Ursa z Warszawy

Wykonanie upominków promocyjnych:
Media Consulting Agency z Wrocławia

Przebudowa Portalu Turystycznego:
Gnieźnieńska Agencja Rozwoju Gospodarczego sp. z o.o.

Nagranie filmu i spotu:
Firma Filmax z Łodzi

Emisja spotu w telewizji:
Telewizja Polska S.A. z Warszawy

Przeprowadzenia kampanii billboardowej:
Stroer out of Home media z Warszawy

Turystyczna Nawigacja GPS:
MNI Premium S.A. z Warszawy